1. júna 2017

Zrada, česť a tajomstvo/Svetlana Majchráková

Originálny názov: Zrada, česť a tajomstvo
Počet strán: 75
Jazyk: slovenský
Väzba: tvrdá
Vydavateľstvo: DAXE (2015)

Anotácia

Pútavý a podmanivý príbeh, odkrývajúci časť histórie slovenských hradov Ostrý Kameň a Čachtice. Kvôli zrade a krádeži vzácnych klenotov sa traja statoční mladíci a jedna chovanica z Ostrieža vyberú naprieč Malými Karpatmi na nebezpečnú a zároveň dobrodružnú cestu ku krutej a nemilosrdnej hradnej panej Čachtíc. Hrou osudu sa dostanú medzi zbojníkov, odhalia záhadné hradné podzemie, objasnia tajomstvo zvláštneho medailónu i dôvod zrady. Budú však stačiť česť a húževnatosť na to, aby zvládli životunebezpečné situácie, splnili nesplniteľnú úlohu a ubránili lásku?

...knihy nie sú čisto len o príbehoch a tie detské už vonkoncom nie...
Nenápadná knižočka s názvom Zrada, česť a tajomstvo si ku mne našla cestu ešte minulý rok. Pamätám si, ako som sa na ňu tešila, pretože už len anotácia sľubovala pekný historický príbeh vsadený na územie Slovenska, čo bolo nepopierateľne veľkým lákadlom. No po prečítaní som nakoniec ostala sklamaná a knihe by som udelila, neprávom, asi najnižšie hodnotenie. Aká som len bola hlúpa, no na to som prišla iba prednedávnom, keď som sa rozhodla, že jej dám opäť šancu. Že sa na ňu skúsim pozrieť inými očami. A verte mi, sama som bola prekvapená, ako sa mi nakoniec páčila.
„Zbláznila si sa? Vieš, čo všetko sa ti mohlo stať? Vieš v akom si bola nebezpečenstve?“ nedal sa Juraj a Michal sa k nemu pridal.
„Ale nehovor! A vieš, v akom nebezpečenstve som bola, keď som s tebou hľadala draka? A vieš, aké to bolo nebezpečné, keď si ma učil oháňať sa ostrým mečom? A kto ma naučil strieľať z luku a loziť po stromoch? To nebolo nebezpečné?“ bránila sa a smutne dodala, „A to, že ma chcete nechať napospas neznámemu ženíchovi, to nie je nebezpečné?“
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
Bolo to nádherné, pútavé a vtipné. A uvedomila som si, že si čítanie nesmierne užívam. Nuž, čo vám poviem, ďakujem Bohu, že mi minulý rok nedovolil napísať na knižku čitateľnú recenziu, pretože keby som ju uverejnila, teraz by som sa len chytala za hlavu s výčitkami svedomia. Asi sa mi naozaj otvorili oči, aby som mohla vidieť jej pravé čaro. Pretože knihy nie sú čisto len o príbehoch a tie detské už vonkoncom nie...
„Mohla si sa zabiť,“ povedal neprítomne Juraj.
Čo je to s ním? Je vojak, nemôže ho rozhodiť lozenie po hradbách.
No on bol zaľúbený vojak, a tí si starosti o milovanú osobu robiť môžu.
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
Príbeh ukrytý v tejto publikácii mi pripomínal rozprávku, kde nechýbalo dobro súperiace so zlom, láska, či dokonca zbojníci. Ale, aj keď sa dielo ponáša na rozprávku, v skutočnosti ňou nie je. Okrem milých a zábavných situácií v sebe nesie aj vážnosť a ťarchu reálneho života. Vtedy som si uvedomila, že kniha naozaj dokáže zaujať aj dospelých, ktorí si tento príbeh čítajú napríklad so svojimi deťmi. V týchto chvíľach, keď na rad prišli neveselé situácie, som cítila emócie hlavných hrdinov veľmi živo. Vinu, smútok, zdesenie a ten pocit, keď sa svet odkryje a ukáže, aké zverstvá v sebe nosí. Aké zverstvá v sebe nosia ľudia. A to som si po prvýkrát vôbec nevšimla. Zamerala som sa čisto na dej a zabudla som čítať medzi riadkami, pretože práve tam sa ukrýva duša knihy.
Ako môže niekto ublížiť inej živej bytosti s takou krutosťou?!
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
Autorka svojimi slovami a myšlienkami vdýchla život postavám, ktoré boli charakterovo zaujímavé a dokonca, povedala by som, netypické. Viem si predstaviť, ako si nejedno dieťa obľúbi tak trocha bláznivého vynálezcu, syna hradného pána, Filipa, či Michala s poriadne podrezaným jazykom alebo zbojníka Tomáša, príznačne prezývaného Čerta. Celému príbehu sa vďaka tomu nepopierateľne dostalo úžasného čara, ktoré si určite získa mnohých čitateľov, tak ako i mňa samu.
„Ej, bisťu! Vďaka braček. Už som myslel, že ma dostala pani Zubatá.“
„Taľafatky! Vyhýba sa ti ako čert krížu. Veď by ťa musela zbytok večnosti počúvať.“
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
Avšak, aj keď si ma postavy, príbeh a tajomstvá získali, nemôžem tvrdiť, že som úplne spokojná. V knihe som nedokázala postrehnúť lásku medzi Katkou a Jurajom. Ich vzťah mi neprišiel dobre rozvinutý a neverila som, že sa medzi nimi dvoma prehĺbil taký vzácny cit. I keď musím uznať, že rodičovská a súrodenecká láska bola v príbehu hmatateľná, ale práve taká, ktorá vznikne medzi dvoma zaľúbencami mi veľmi chýbala.

Čo ak? Vírili mu hlavou tisícky otázok. Čo všetko bol ochotný obetovať kvôli jednej hlúpej noci, kvôli jednej žene?
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
Knižočka má len 75 strán, a preto som ju mala prečítanú ani nie za dve hodiny, avšak, rada by som v jej spoločnosti privítala ešte o hodinu viac. Sklamalo ma rýchle uzatvorenie zápletiek, ktoré boli vyriešené, nie po pár stranách, ale dokonca vetách, čo ma mrzelo, pretože tak ako napätie prišlo, tak v týchto momentoch i odišlo. Nemám rada zdĺhavé opisy, ale niekedy by som rozsiahlejšie rozoberanie situácie privítala s otvorenou náručou. Žiaľ, toto urýchľovanie deja sprevádzalo príbeh pomerne často a narúšalo dobrý dojem. Mrzelo ma to, pretože keby bolo všetko väčšmi rozvinuté, dotiahnuté do pestrejších detailov a v niektorých prípadoch by nechýbala hĺbka, mali by sme česť so skvelým historickým román nie len pre deti. Avšak, zistila som niečo, čo mi úplne zmenilo pohľad na celú problematiku týkajúcu sa záporov knihy. Znie to neuveriteľne, ale autorka sa počas písania svojho diela musela vyrovnať s neľahkou úlohou, keďže ju obmedzoval limitovaný počet slov. A keď si uvedomím, aký je príbeh zamotaný, ako doň boli zakomponované skutočné historické fakty a koľko sa toho za pár strán udialo, a pritom všetkom mal stanovený počet slov, nuž skláňam sa pred autorkinou šikovnosťou.
„Alžbeta Bátoriová je tu paňou. A povráva sa o nej všeličo. Poviem vám, že keď len polovica z toho je pravda, bude to riadne krutá žena! Kto má rozum a v rodine mladú devu, veru z Čachtíc uteká. Je to vraj čarodejnica. Pri diabolských rituáloch zabíja panny a kúpe sa v ich krvi, aby zostala naveky mladá...“
(Zrada, česť a tajomstvo, Svetlana Majchráková)
I keď Zrada, česť a tajomstvo pôsobí navonok jednoducho, buďte si istí, že prvotný dojem klame. Je to krásne, svojsky, s citom i humorom napísané dielo a verím, že si deti od 10 rokov určite získa. A nie len ich, ale aj, ako sama autorka spomenula v rozhovore, dospelých, v ktorých sa ešte stále skrýva kus dieťaťa, ktorým som bezpochyby často i ja sama 😊.
Verím, že príbeh odohrávajúci sa v časoch, keď na Čachtickom hrade žila krvavá grófka, keď sa v lesoch skrývali zbojníci, keď hrady mali svojich pánov a keď láske odoberali hlúpe ľudské pravidlá možnosť slobodnej voľby, si získa i vás. Veď kto by sa nechcel ponoriť do príbehu plného zrady, cti a tajomstiev?
Moje hodnotenie
Mohlo by vás zaujať

Rozhovor so spisovateľkou Svetlanou Majchrákovou v rámci projektu Šálku čaju a slovenskú knihu prosím nájdete TU.

13 komentárov:

  1. Jooj ale toto vyzerá krásne! Keď kniha obsahuje slová ako "Taľafatky , Bisťu" .. no veď to musí byť paráda! :D No, občas mám aj ja taký pocit, že niektoré knihy potrebujú svoj čas, náladu, správne rozpoloženie. Je super, že si sa ku knihe vrátila, ja to nerobím nikdy, ale mám dosť kníh v stave "rozčítané - možno sa k nim vrátim". Ja radšej knihu vzdám v prvej tretine, ako sa s ňou trápiť... ale táto vyzerá naozaj rozkošne, taký super tip rovno na deň detí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A to aj je♥^.^♥ Knižočka je zlatá, a k tomu tie vtipné slovné hračky, joj, veľmi som sa pri čítaní bavila, keď prišli na rad :D Ono je to naozaj milé dielo, pre deti ako stvorené :)
      Ku knihám sa vraciam iba vtedy, keď mám pocit, že som ju nepochopila správne. Tak je to napríklad aj s knihou Sedem minút po polnoci od Nessa. Čítala som ju minulý rok, no akosi neviem, čo si o nej myslieť a niečo mi našepkáva, že som ju skrátka nečítala tak ako som mala, presne ako aj Zradu, česť a tajomstvo. Takže i tejto knihe musím dať opäť šancu :))
      Maj sa krásne a veľmi pekne ďakujem za komentár ^.^

      Odstrániť
    2. Aj ja si vážim, že sa Mony rozhodla ku knihe vrátiť. Toto bol prvý pokus o historický príbeh pre deti. Dúfam, že tie ďalšie budú ešte lepšie a nesklamú ani Vás - dospelákov s večne mladou dušou. Všetko dobré praje zo srdca Svetlana Majchráková

      Odstrániť
  2. Je zvláštne, ako sa človek mení a s tým je spojená aj zmena pohľadu na knižky. Nikdy som si to neuvedomila, ale určite by som aj ja našla zopár kníh, ktoré u mňa po prvýkrát prepadli, ale teraz by som v nich našla niečo viac...Určite porozmýšľam, či niektorým nedám znova šancu. :)
    A recenzia je, ako zvyčajne, skvelá. Knižku by som si pravdepodobne nikdy nevšimla, ale keď na ňu niekedy natrafím, určite ju neobídem len tak.
    P.S.: Fotky!! Opäť neskutočne nádherné!! Milujem jarné kvietky. ♥♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne! Teraz knihy vnímam naozaj inak a táto zmena sa mi veľmi páči :)) A už ma čaká pár kníh, ktorým musím dať opätovne šancu, aby som v nich, tak ako i ty píšeš, našla niečo viac ;)
      Júj, ďakujem krásne za pochvalu♥♥♥ Ani ja by som si ju asi nevšimla, nebyť projektu Šálku čaju a slovenskú knihu prosím. Tá obálka je taká nenápadná, ale už som si na ňu zvykla a pôsobí milo :) A som rada, že ťa knižočka zaujala♥
      Prajem ti krásny deň...

      Odstrániť
  3. To chce odvahu, pustiť sa opäť do knižky, ktorá sa mi už raz nepáčila. :) Selekcii druhú šancu nedáš? :D :D
    PS: pridala som si túto knižôčku do zoznamu, vyzerá byť tak slovensky ľúbezná ^.^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som akosi cítila, že som k nej nebola spravodlivá, takže som jej znova musela dať šancu :). A Selekcia, ha, tá by u mňa iba opäť pohorela :D
      A to ma veľmi teší, ona taká skutočne je, ale ver mi, že od pani Svetlany Majchrákovej nás čaká ešte mnoho nádherných príbehov♥^.^♥
      Maj sa krásne...

      Odstrániť
    2. ... a odvahu chce aj to, že Mony ide s "kožou na trh", keď vyjadruje svoj názor na dajakú knihu. Keď si potom knihu prečíta dotyčný človek, sám zhodnotí nielen autora, ale aj recenzenta! Mony robí recenzie naozaj veľmi pekné, samé majú dušu. Krásny deň praje Svetlana Majchráková

      Odstrániť
  4. Fuu, tak to prsty hore. Keď sa ešte raz pustíš do knihy, ktorá sa ti sprv nepáčila. Ale, musím sa priznať, že nie raz, nie dvakrát sa mi stalo, že som sa pustila do knihy a po pár stranách som ju znechutene odložila. No keď som sa k nej vrátila po mesiacoch, a k niektorým dokonca až po rokoch, zostala som z nej sama prekvapená. Ja to vravím to, každá kniha musí byť čítaná v ten správny moment. A niekedy sa z najväčšej blbosti pre nás stane bestseller.
    Ja osobne knihy, hlavne z histórie Slovenska, milujem. A také, kde sa pojednáva o hradoch zvlášť. Rada sa túlam po zrúcaninách i po ešte zachovalých hradbách a skúmam ich históriu. A to ani nehovorím o povestiach. Mám doma trojzväzkové knihy s povesťami skoro ku každom hrade či zámočku na Slovensku. No nič, patriotizmus sa vo mne nezaprie :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, len kedy ten správny čas vymáknuť :D Ale ako som aj vyššie písala, skrátka som cítila, že som sa na knihu nedívala tak, ako som mala, a preto ma teší, že som spamätala a dala jej opäť šancu :)
      Ani nevrav, to je taktiež moje ^.^ Zbožňujem históriu aj keď moc o nej neviem, ale hrady a ich tajomstvá, príbehy s nimi spojené...no paráda! A pani Svetlana sa v týchto veciach naozaj vyzná a históriu Slovenska naozaj krásne približuje♥ Konečne niečo, čo deti nie len zaujme, ale i poučí, či naučí :D A naozaj, ešte sa od pani Svetlany dočkáme nádherných príbehov *_*
      A to je skutočne nádherná záľuba♥♥♥ Za to prsty hore odo mňa pre teba :D Maj sa krásne a ďakujem za komentár ;))

      Odstrániť
    2. ... dokiaľ budú po Slovensku zľahka kráčať nôžky stvorení ako ste vy dve, naša tajomná história bude lákať a žiť i naďalej. Nech Vám nadšenie pre históriu vydrží, ja sa budem iba tešiť. Prajem Vám krásny zvyšok dňa i celé leto. S.Majchráková
      PS: Ali mi môže napísať (hoci na FB) aký hrad, či hradisko sa jej páči najviac.

      Odstrániť
  5. Monyy!♥ Tvoje recenzie budem svojim deťom (ak raz prídu) čítať ako rozprávky na dobrú noc. To je niečo neskutočné. Akoby som čítala mini verziu príbehu. Zakaždým to vieš opísať tak živo a s takým nadšením, že aj keď si napokon kniha tvoje srdce predsa len nezíska naplno, svoj podiel lásky tak či onak dostane. Nuž a v tomto prípade to platí dvojnásobne, keďže si sa jej rozhodla dať druhú šancu, za čo máš môj obdiv. V mojom prípade ak kniha pohorí raz, väčšinou sa k nej už druhý krát nedostanem a ktovie, možno by to napokon dopadlo rovnako - zmenila by som názor.
    Ďalší obrovský big up za fotografie. Som ohúrená.♥ Celú recenziu nádherné doplnili a vo mne tak zanechali ešte lepší dojem, nechápem ako to robíš, tiež sa to chcem naučiť. Prosíím. Inak, táto knižôčka mi svojim spôsobom pripomenula inú (Slovenské rozprávky od Dobšinského) a naštartovala vo mne neskutočnú chuť okamžite sa začítať do oboch. Ja totižto na slovensku tvorbu dosť zanevieram ,čo je veľká - preveľká škoda, ako vidím. Prichádzam totižto oveľa, som si toho vedomá a tak sa mi to možno toto leto podarí napraviť. Pretože tak ako stojí za to objavovať krásy slovenska v prírode, tak jednoznačne aj v literárnej tvorbe.:) Ďakujem teda za tip.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja sa asi od dojatia vážne rozplačem, prečo mi toto robíš?! :D Joj, Veronka moja zlatá, ty si poklad a jeden z tých najmilších ľudí na zemi, nie, vo vesmíre!♥^.^♥ Ďakujem krásne, z celého srdca❤❤❤ Neskutočne si to vážim...
      Ono, vážne som cítila, že som bola k tejto knižočke nespravodlivá, cítila som to už minulý rok, keď som sa nad tým väčšmi zamyslela :)) A som rada, že som si ju teda opäť prečítala ^.^
      A ďalšie veľké ďakujem❤❤❤ A prosím ťa, to ja sa mám čo-to učiť sa od teba, od mnohých blogerov...čaká ma ešte dlhá cesta :)
      Ja na tom nie som inak, slovenským autorom sa vyhýbam, ale tak, nesmiem byť taká skeptická voči nim :D A to si krásne napísala, veru, aj v slovenskej literatúre je mnoho krásy a pani Svetlana Majchráková je toho dôkazom❤
      A ja ďakujem za nádherný komentár, veľmi-preveľmi❤^.^❤

      Odstrániť